Saturday, March 5, 2011

random~


salamun alayk.

bismillah.
dalam hidup.apa-apa yang Allah beri pada kita,kalau kita rasa benda tu payah saya terjemahkan ia terjadi sama ada kerana dua sebab ni.

pertama : sama ada Allah nak ampunkan dosa2 kita yang sangat banyaaaaaaak..
atau
kedua : Allah nak 'prepare' kita untuk ujian yang lebih berat..

secara jujur dalam meghadapi hidup yang makin mencabar(ayat karangan bm.heh) terlampau banyak rahsia Allah yang kita tak tahu.seriously.kebelakangn ni saya selalu wondering.ape ye hikmah di sebalik benda2 yang jadi kat saya ni. then saya akan pujuk diri dgn dua sebab kat atas tu.

tapi betul.insyaAllah dengan sabar.mmg lambat laun kita akan jumpa jugak hikmah dia akhirnya.Allah mengajar saya benda yang saya belajar hari ni tak semestinya lesson dia dapat hari ni jugak.yang penting mmg kene sandarkan pada Allah segala sesuatu.sabar.

mcm satu pengalaman yang saya rasa dulu masa kat matrik.alkisahnya saya ada masalah skit dgn sorg pensyarah ni.huhu.ada la tu silap saya kat mana2 yang buat dia terasa.saya pergi la jumpa dia utk betulkan keadaan.tapi nak jadi cerita dia tak nak bgtahu apa salah saya tu.dia suruh fikir sendiri.adoi.mmg la hilang punca.
saya pun amek jalan selamat,minta maaf jela kat dia.mmg mintak maaf sungguh2 la.tapi mmg lecturer tu buat tak layan jela kat saya lps tu.saya pulak.ah.aku dah mintak maaf then nak buat ape lagi.biar jela.hoho.

masuk pulak alam U, ada lagi masalah dengan lecturer = . =' adoi aku la.malas betul mslh2 lecturer ni.yela.bukan ape.kan libatkan keberkatan.tu yang bahaya tu.huhu.dengan lecturer U ni masalah dia salah faham skit je.tapi.tula mcm kes sebelum ni ada la jugak salah saya kat mana2 jadi lecturer tu cam terasa jugak.lagi sekali saya amik langkah selamat.minta maaf jugak.

satu hari saya ngadu kat kawan saya..
"yan..risau la ada prob dgn pensyarah nie..huuu..kang kene repeat paper..alahai sadis ye.."

pastu dia ckp..

"ciksabyyy..(setakat ni yan je yang panggil ciksabbyy secara konsisten..hehe)
awak dah check blum hubungn awak dengan Allah?kan Allah jugak yang pegang hati2 manusia nie..awak kene ingt sebenarnya kalau kita ada masalah dengan manusia tu petanda hubungan kita dengan Allah pun ada masalah.."

mmg terkesan la~~

see.saya akui masa kat matrik tu saya tak check pun pasal hubungan dgn Allah tu.
dua tahun lps tu baru belajar the real lesson. mcm saya ckp sebelum ni yang penting mmg kena sandarkan kat Allah segala sesuatu.Allah bg pengalaman masa dulu utk kita lebih prepare pada masa akan datang.sebab tu kita kena sedaya upaya utk tak merungut dengan apa yang terjadi kat diri kita.insyaAllah..harapnya begitu lah.

dulu,saya ada jugak tulis post yang random mcm ni.kira post pendapat peribadi la.pastu saya delete.sbb rasa mcm nak delete.skrg rasa mcm nak baca balik.sbb saya nak ingt balik apa ye tindakan yang saya buat lps post entry tu.huhu.
(so saya harap saya tak delete post ni insyaAllah so that in the future saya dapt muhasabah balik bila feeling ni dtg lagi.insyaAllah)

personally,kenapa saya nak elakkan utk tulis panjang2.sebab saya takut ada benda yang tak perlu ditulis saya tulis.kira mcm meleret la.sudahnya jadi sia-sia.bukan ape,sebenranya lagi satu bila makin byk berckp/menulis makin besar risiko utk buat dosa/kesalahan.itu pun benda yang saya cuba elakkan.kan kita seeloknya pilih antara dua je berkata baik atau diam.
(saya pun prefer blog2 yang tulis pendek2 kecuali la blog2 tertentu cm kbg5913,fitrah khalifah,and ade la lagi yang laen..hehe)

(post ini luahan hati yang sangat jarang dilakukan,tapi saya masih harap ia bermanfaat,,paling kurang pada diri saya sendiri.moga Allah redha)

~wallahu'alam

6 comments:

zimah zaiwani said...

nk komen sket utk kata-kata u ni. i quote eh. hehe:

"sebenranya lagi satu bila makin byk berckp/menulis makin besar risiko utk buat dosa/kesalahan.itu pun benda yang saya cuba elakkan.kan kita seeloknya pilih antara dua je berkata baik atau diam."

mmg betul apa u ckp. tp xleh jgk fikir mcm tu. sbb kalau kte tulis panjang2 tp bermanfaat utk sume, x slh. sbb byk org suka bc pendapat kte kat blog. kalau dorg blh dpt sth drpd apa yg kte tulis, pahala kte akn terus-terusan mengalir dlm buku catatan kte. kte x rugi pape dan penulisan kte xkan jd sia2.

lps tu, kalau nk make sure penulisan kte x sia2, sbb tulah perlunya proses mengedit teks yg kte tulis. don't just simply write without u edit it. kena edit. dlm proses edit tulah kte akn nmpk balik mn bnd2 yg x penting, kte akn remove. rs mcm nk tmbh blh tmbh. mcm tu. tlglah jgn terlalu pesimis terhadap kami yg tulis blog panjang2. sbb menulis banyak x sama dan sangat berbeza dgn bercakap byk sab. konsepnya lain.

harap u faham....

p/s: kte sm2 buka hati dan minda. latih diri kte sm2 utk luaskan pemikiran dan pandangan. jgn sempitkan ia. sbb nnt we won't be able to see the wisdoms hidden behind something. ok?:)

fathy nabila najla.... said...

hai cik sabiz....hehehe....mmg susah klu ade mslh hati ni...pape pon tunjang kpd sume perkara ialah iman dan hubungan kita kpd Allah....klu bnda 2 ade problem,for sure jadi mslh2 laen...seriously....tp pape pon stp bnda yg jd tu mmg Allah sengaja nk suh kita sedar n kembali bergantung pada Dia...n itu menandakan Allah sayang kat kita..luv u my dear...

nursabirah azhari said...

zimah : hehe. thnx for sharing.hehe..mana ada i pesimis.i just ckp i prefer jela.ngee~ :D

fathy : betul tu.moga kita sama2 dapat jaga hubungan kita dengan Allah.awk ingt2kan kita ye waktu kita lupa :D

zimah zaiwani said...

hehehe.....
xdelah... cr u mcm nk condenm org yg tulis blog panjang2.... sedih i.... ttb terasa... hahaha....
xdelah... rilek sudeyh

nursabirah azhari said...

hehe..terasa ye..sorie ler..
ana baca jer yang panjang2 pon..plus ana respect je org yang tulis panjang2 ni..yerla..mesti banyak idea org tu kan..tu yang bleh tulis pjg..lagipun kat my blog ni pun..i letak jugak link org yg tulis panjang2 ape :D :D

zimah zaiwani said...

hehehe.... sungguh mulia hatimu cik sab:)