Saturday, May 9, 2009

al-qomar.bulan.mOOn.






salam.

mula2 tak berapa pasti nak post apa.
sekali..
mlm ni bulan terang.bulan penuh.
dpt idea utk post pasal bulan.
in fact,waktu tgh tulis post ni pon..senyum jer sebab dapat tulis sambil tgk bulan dari bilik saya..

bulan mlm ni sangat cantik.sangat penuh.sangat bercahaya.tak jemu tgk..subhanallah ^_^

saya mula suka tgk bulan penuh dari sek men..
the specific tyme n reason tak ingt bila n napa..
tp..lps mula suka tuh..everytime dapat tgk bulan penuh mesti suka sgt..n rasa nak bgtahu sume org..usually saya akan share la dgn org2 yg saya rapat..weh..mlm nie bulan penuh la....hehe..sampaikan derg selalu kata..pelik la sab nie..ape yg teruja sgt tgk bulan tuh..pelik tul..haha..sy pon tak dpt explain why..tp perasaan tuh sama everytyme tgk..teruja...

actually bulan nie ada juga berkait dgn beberapa sirah islam ..

even dalam al-Quran sendiri ada surah pasal bulan.surah al-qomar.


dlm ayat pertama surah al-qomar says "saat hari kiamat makin dekat bulan akan terbelah"..




n..ada juga kisah Rasulullah membelah bulan tu..not so sure kene refer balik..
ada jugak kaitan kecantikan bulan tuh dgn peribadi rasulullah..
rasulullah pon pernah ckp baginda takan tinggalkan dakwah even bulan n matahari diletakkan kat tgn baginda..mungkin ada beberapa kisah lagi sebenarnya yg saya tak tahu.
owh ye..bulan pon penting utk tentukan tarikh puasa n raya kita kan.

mungkin tu kot serba sikit pasal bulan.tp apa2 pon.selawa mana pon gambr bulan yg ada.takan sama dgn kita tgk real..itu yg saya bleh kata..hehe
wassalam..


No comments: